Nieuws en informatie over postzegels en munten verzamelen

informatiepostzegelsverzamelen

| Home | Informatie over postzegels | Informatie over munten |

Munten

Kinderpostzegels voor veilig thuis

LEIDEN -  Zo'n 200.000 schoolkinderen gaan vanaf eind september langs de deuren met kinderpostzegels. Het thema van dit jaar is 'geef kinderen een veilig thuis', zo meldde de Stichting Kinderpostzegels maandag 12 september 2011.

Tv-presentatrice Tooske Ragas is dit jaar het gezicht van de kinderpostzegelactie. Met de opbrengst kan de Stichting Kinderpostzegels nog meer kwetsbare kinderen een veilige omgeving bieden, zo zei de SBS6-presentatrice. „In binnen- en buitenland. Want ieder kind verdient een veilig thuis.”

 

<< terug

 

item5Het thema van de kinderpostzegels 2011 is ‘Geef kinderen een veilig thuis’. Dat geldt zowel voor Nederlandse kinderen die in hun huidige omgeving in een onveilige situatie verkeren als voor kinderen in andere landen die bijvoorbeeld op straat leven omdat ze geen eigen huis en familie hebben om naartoe te gaan. Op het postzegelvel kinderpostzegels 2011 is dit thema verbeeld door kinderen te fotograferen die samen al spelend een huis ‘bouwen’.

Elk jaar brengt PostNL in een nieuwe serie kinderpostzegels uit, met dit jaar een bijslag van 0,23 eurocent per postzegel. De opbrengst van alle bijslagen gaat naar de projecten van Stichting Kinderpostzegels Nederland.

Naast het postzegelvel met 6 verschillende postzegels verschijnt er ook een postzegelmapje en eerstedagenvelop*.

Het postzegelvel kinderpostzegels 2011 telt zes kinderpostzegels met de waardeaanduiding 1. Over het postzegelvel heen is een foto afgebeeld van zes kinderen die gezamenlijk aan het spelen zijn. Zij leggen met behulp van grote, kleurrijke stroken papier de contouren van een huis op een witte ondergrond uit.

De van bovenaf gefotografeerde kinderen zijn zodanig gegroepeerd dat op elke postzegel één kind is afgebeeld. Alle kinderen zitten of liggen op de grond. Elke positie van ieder kind is weer anders en ieder kind is duidelijk te onderscheiden door de kleurige kleding die ze dragen. De kinderen zijn van verschillende leeftijden en van hun gezicht is voldoende te zien om ze een karakter te geven, zonder dat ze herkenbaar zijn.

Op de sluitzegels zijn groene stukken papier afgebeeld als weergave van planten rondom het huis. De velrand biedt onder meer ruimte voor het logo en de slogan van Stichting Kinderpostzegels Nederland (voor kinderen, door kinderen) en voor het thema van de kinderpostzegels 2011 (Geef kinderen een veilig thuis).

Stichting Kinderpostzegels Nederland zet zich in om kinderen, zowel in Nederland als daarbuiten, een kans op een beter leven te geven. Om deze hulp mogelijk te maken, organiseert de stichting onder meer de Kinderpostzegelactie. Ieder jaar in september gaan ruim 200.000 leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisscholen langs de deuren om kinderpostzegels en kaarten te verkopen. In november bezoeken de kinderen hun klanten weer om alle bestellingen te bezorgen. De opbrengst van de Kinderpostzegelactie komt ten goede aan projecten van Kinderpostzegels, waarin veiligheid en ontwikkeling van kwetsbare kinderen centraal staan.

De kinderpostzegels 2011 zijn ontworpen door Solar Initiative, een in Amsterdam gevestigd bureau voor visuele identiteit. Het creatieve proces is een coproductie van vier grafisch ontwerpers van dit bureau: Miguel Gori, Rob Giesendorf, Matteo Venet en Julia Sophia Kind.

De opdracht luidde om de kinderpostzegels te ontwerpen rondom het thema van een veilige leefomgeving, met hulp en bescherming voor kinderen thuis, in fysiek, emotioneel en sociaal opzicht. Er werd de voorkeur gegeven aan een fotografische benadering, met als kernelementen hoop, blijdschap en toegankelijkheid voor een breed publiek.

“In ons voorstel”, aldus Miguel Gori, creative director en partner van Solar Initiative, ‘hebben we het thema letterlijk uitgewerkt door een spelende groep kinderen af te beelden die met iets leuks en positiefs bezig zijn met een directe relatie tot de kernboodschap: veiligheid thuis. Al snel kwamen we uit op gekleurde stroken papier die we bovenaf wilden fotograferen omdat daardoor een grafisch beeld ontstaat. Tijdens het maken van het ontwerpvoorstel hebben we met verschillende kleuren papier geëxperimenteerd. Het was toeval, maar in de beste compositie keerden de kleuren van de Nederlandse vlag terug. Ons camerastandpunt is heel bepalend omdat we zo een fotografisch beeld konden maken met een grafische uitwerking. Dat zijn ook precies de twee vakgebieden waarmee ons bureau zich bezighoudt.”

Het ‘bouwen’ van het huis door de kinderen is de metafoor voor het thema van dit jaar voor de kinderpostzegels: ‘Geef kinderen een veilig thuis’. Solar Initiative had nog twee alternatieve ontwerpen ingezonden, maar hun eigen voorkeur ging naar deze variant uit. Een gezamenlijke commissie van PostNL en Stichting Kinderpostzegels Nederland was het met hen eens

Miguel Gori: “Na het akkoord van de commissie zijn we ons voorstel gaan uitvoeren. Tot dan toe was er alleen in de studio met fotomontages gewerkt, nu moesten we aan de slag om de werkelijke foto te maken.” Door het gekozen camerastandpunt had dat nogal wat voeten in de aarde. “Onze eigen studio”, aldus Miguel, “is niet hoog genoeg om van bovenaf te kunnen fotograferen. We vonden een andere locatie met een entresol waar we een complete stellage met statief hebben opgebouwd om de foto te kunnen nemen van de scène op de beneden gelegen verdieping. Op een paar punten zijn wel wat veranderingen doorgevoerd ten opzichte van ons voorstel. Zo is er meer interactie tussen de kinderen en ook hebben we een paar poses en de kleding aangepast om de kracht en de helderheid van de foto te versterken.”

De ‘shoot’ was in een dag geregeld. ‘s Ochtend werd de locatie opgebouwd, ’s middags arriveerden de figuranten voor de foto. Miguel: “De hele scene was op de grond uitgetekend, daarna zijn de stroken papier neergelegd. Kinderen fotograferen is niet gemakkelijk, zeker niet de kleintjes. Die kun je ook niet al te lang laten ‘acteren’. Vandaar dat we ze een voor een in de scène hebben gebracht: eerst de oudere kinderen en de kleinsten als laatsten.

Het mooie met digitale fotografie is natuurlijk dat je het resultaat direct kunt bekijken. Dat was ook nodig, want geen kind mocht de grenzen van zijn ‘eigen postzegel’ overschrijden. Ik schat dat we zo’n 50 beelden hebben gemaakt – en de perfecte zat daar gelukkig bij.”

Biografie ontwerper

Miguel Gori studeerde in 1987 af als grafisch ontwerper aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Na een carrière als zelfstandig grafisch ontwerper, art director in de modewereld en modefotograaf richtte hij in 1999 met Jeannette Zuurbier het bureau Solar Initiative op. Hier was hij onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van een eerdere postzegel voor PostNL, namelijk Going for Gold uit 2006 (de bewegende schaatsers, emissie ter gelegenheid van de Olympische Winterspelen in Turijn).

Solar Initiative bestaat uit Solar Graphic en Solar Photography. Solar Graphic verzorgt grafisch ontwerpen van drukwerk, huisstijl en uiteenlopende publicaties, alsook interactief ontwerp, bewegend en ruimtelijk ontwerp. Solar Photography levert adviezen over visuele identiteit en de ontwikkeling van beeldbanken, maar verzorgt ook complete fotoproducties. Het Solar Photography Agency vertegenwoordigt veertien vooraanstaande fotografen.

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen, via de Onlinewinkel op www.postnl.nl en bij de Bruna-vestigingen. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram binnen Nederland.

Zegelformaat : 36 x 25 mm

Tanding : 14 ½ : 14 ½

Papier : normaal met fosfor opdruk

Gomming : synthetisch

Druktechniek : diepdruk

Oplaag : 4.770.000 velletjes

Drukkerij : De la Rue, Engeland

 

Soort zegels : velletje met zes verschillende postzegels met bijslag

 

Artikelnummer : 311560

 

Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart

 

Bron: postnl